Een kijkje in de wereld van Veni: een gesprek met mede-eigenaar Richard Hamstra

Wil je als ondernemer of particulier al je zaken op één plek regelen? Bij Veni Groep kijken ze naar het grotere plaatje en denken ze met je mee! Als totaalleverancier bieden ze bedrijfskundig advies en ontdek je welke mogelijkheden er zijn op het gebied van hypotheken, vastgoedbeleggingen of bedrijfsfinancieringen.

IMG 2802

Wist je dat je gewoon bij ze kunt binnenlopen, zonder afspraak? Hoe fijn is dat! Ook wij maken daar regelmatig gebruik van, want naast dat Veni klant is bij AKSOS, werken we ook nauw met hen samen. Laatst gingen we op de koffie, gewoon omdat we nieuwsgierig waren naar het verhaal van Richard. Benieuwd naar wat hem drijft, wat Veni allemaal doet en welke tips hij heeft? Wij stelden hem een aantal vragen!

1. Om te beginnen, wie ben jij?

“Ik ben Richard Hamstra, samen met Hans Hemmes eigenaar van Veni Groep. In het verleden heb ik altijd in het bankwezen gewerkt, zowel in het particuliere segment als in de zakelijke sector. Ik heb ervaring in vermogensbeheer, private banking, als hypotheekadviseur en als zakelijk relatiebeheerder. Sinds oktober 2018 werk ik bij Veni Groep. Ons doel is om ondernemers en particulieren op alle vlakken te kunnen helpen.”

2. Dat klinkt goed. Hoe doen jullie dat?

"Om ondernemers en particulieren van A tot Z te ondersteunen, hebben we onze dienstverlening als intermediair de afgelopen jaren uitgebreid. Naast vastgoedfinancieringen bemiddelen we nu ook in bedrijfs- en woningfinancieringen. We denken niet in hokjes, maar kijken naar het grotere plaatje voor de ondernemer, zowel in zijn onderneming als in privé. Je kunt met alle financieringsvraagstukken op één plek terecht. Dat maakt ons relatief uniek, maar het gaat verder dan alleen financieringen. We denken ook bedrijfskundig mee over hoe de organisatie staat en geoptimaliseerd kan worden. Daarnaast helpen we bij de aan- en verkoop van vastgoed, waar financiering vaak een belangrijke uitkomst is."

“We kijken verder dan alleen cijfers: we denken mee over de inrichting van je organisatie, waarom je bepaalde keuzes maakt en welke financiering daarbij past.”

IMG 2663

3. Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Dat wisselt enorm en is de afgelopen jaren ook veranderd. In het begin deed ik alles zelf: van hypotheken tot bedrijfs- en vastgoedfinancieringen. Tegenwoordig focus ik me meer op klant- en relatieadvies. Collega’s werken de financieringsaanvragen verder uit, maar ik vind het nog steeds leuk om af en toe een aanvraag zelf op te pakken. Dat houdt me scherp en zorgt ervoor dat ik de praktijk goed blijf begrijpen.”

4. Wat vind je het leukste aan je werk?

“De diversiteit. Geen dag is hetzelfde. Neem vandaag bijvoorbeeld: er stond alleen een afspraak met jullie in mijn agenda, maar toen ik vanochtend op kantoor kwam, stonden de eerste klanten al voor de deur. Bij ons mag je gewoon binnenlopen. Geen drempels en eigen parkeerplaatsen voor de deur – dat is de sfeer die we willen uitstralen. Klanten ervaren bij banken vaak wel die drempel. Wij doen het anders.”

5. Wat zijn jouw grootste drijfveren?

“Mijn drijfveren veranderen door de jaren heen. Op dit moment draait het vooral om het plezier in het bouwen aan wat we hier doen. Ik ga elke dag met veel enthousiasme naar kantoor. We hebben een sterk team.”

6. Hoe ziet jullie team eruit?

“We werken met een hecht team van tien collega’s, verdeeld over drie vestigingen. Onze filosofie is simpel: iedereen moet minimaal twee van de drie disciplines beheersen – particuliere hypotheken, vastgoedhypotheken en bedrijfsfinancieringen. Zo blijven we flexibel en versterken we elkaar. We nemen onszelf niet al te serieus – dat mag een ander doen – maar samen zorgen we voor serieuze resultaten.”

7. Waar staat Veni als organisatie voor?

“Kwaliteit, korte lijntjes, geen drempels – wat we doen, doen we goed. Dat zie je overal terug, van onze werkwijze tot ons pand. Toen we hier begonnen, was het een bouwval met afbladderende verf. Nu is het een visitekaartje, compleet met een terras waar we graag aan het einde van de dag nog even samenkomen. Het gaat niet alleen om werken, maar ook om plezier maken en goed samenwerken. Een fijne werkomgeving zorgt voor betere prestaties en meer werkplezier.”

IMG 2711

8. Maken jullie veel gebruik van de dienstverlening van AKSOS?

“Absoluut. Remco van AKSOS is één dag in de week bij ons op kantoor te vinden. Daarnaast heb ik regelmatig contact met onze accountant Marcel. Naast dat AKSOS ons helpt met het op orde brengen van onze eigen financiële huishouding, schakelen we ze ook in voor advies om de groei van onze klanten te waarborgen.”

9. Wat vind je van de samenwerking?

“De samenwerking is top. We hebben zelfs samen een skybox bij FC Groningen – dat maakt het niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk leuk. We vullen elkaar goed aan. Korte lijnen zijn daarbij essentieel. Als we bijvoorbeeld jaarcijfers nodig hebben voor een financieringsaanvraag, nemen we direct contact op met onze accountant.”

10. Waar heb je het meest van geleerd?

“Van mijn studie bedrijfskunde aan de RUG. Het verbreedde mijn blik en gaf me nieuwe inzichten. Eerder was ik vooral gefocust op financiële planning, maar tijdens die studie leerde ik breder denken en anders kijken naar organisaties. Dat helpt me nog dagelijks bij het adviseren van klanten.”

11. Wat is jouw tip aan anderen?

“Leer van anderen. Toen ik bij de bank werkte, mocht ik letterlijk in de keuken van vele bedrijven kijken. Dat leerde me waar het goed en fout kan gaan. Veel ondernemers hebben hun vakmanschap op orde, maar hebben de administratieve organisatie onvoldoende op orde. Dan komen ze er te laat achter dat bijvoorbeeld de marge onvoldoende was en hebben ze een heel jaar gewerkt zonder winst te maken. Mijn tip: zorg ervoor dat je organisatie en administratie kloppen, hoe klein je bedrijf ook is. Overzicht geeft rust, en rust zorgt ervoor dat je beter presteert voor je klanten.”

IMG 2603