Vandaag praten we met Harmen, die al van jongs af aan betrokken is bij familiebedrijf Stoter. Zijn eerste herinneringen aan het bedrijf? Spelen op de shovel en meerijden op de vrachtwagen! Wat begon in 1950 met opa Stoter en de handel in zand en grind, is nu uitgegroeid tot een veelzijdig familiebedrijf met drie takken: Stoter Bouwgrondstoffen, Stoter Transport en Stoter Truckservice.
“Ik ben Harmen Stoter, 34 jaar, en mijn betrokkenheid bij dit bedrijf begon al toen ik nog een kleine jongen van acht was. Na de middelbare school besloot ik een hbo-opleiding in Small Business & Retailmanagement te volgen, maar ik merkte al snel dat mijn passie bij ondernemen lag. Dus besloot ik het roer om te gooien, kocht mijn eigen bureau, en begon met het werven van monteurs en klanten voor Stoter Truckservice.”
“In de afgelopen 12 jaar hebben we Stoter Truckservice uitgebouwd tot een bloeiend bedrijf. Wat begon met slechts twee monteurs en een stagiair, is uitgegroeid tot een team van ongeveer 20 tot 25 medewerkers. In totaal telt onze organisatie, bestaande uit deze drie takken, ongeveer 80 medewerkers, waaronder monteurs, chauffeurs en kantoorpersoneel.”
“Ik vind mijn werk leuk omdat het zo afwisselend is. Je moet me niet één ding laten doen. Ik wil actief zijn in verschillende aspecten van het bedrijf. Als dat niet kan, kun je me met stoffer en blik opvegen! Dat geeft je veel verschillende facetten om mee te werken, van techniek tot zand en grind. Alles sluit mooi op elkaar aan; je hebt je eigen inkoop van bouwgrondstoffen, het transport als je dat nodig hebt, en het onderhoud. Die diversiteit maakt het voor mij heel aantrekkelijk.”
"Ik houd ervan om iets te creëren en dingen voor elkaar te krijgen. De creatieveling in mij wil graag iets moois neerzetten. Daarnaast vind ik het belangrijk om het iedereen naar de zin te maken. Het geeft me voldoening om te zien dat mijn personeel blij is met hun werk en zich inspant om goede resultaten te behalen."
“Ik heb geleerd dat je niet alles zelf moet willen doen. Soms moet je taken gestructureerd uit handen geven. Persoonlijk werk ik het fijnste als ik met verschillende zaken tegelijk bezig ben, maar als dat niet goed georganiseerd is, kan het een chaos worden.”
"Mijn doel is volledige financiële onafhankelijkheid en verdere groei. Eerder streefde ik naar meerdere vestigingen, maar nu waardeer ik de voordelen van een centrale locatie. Groeien in aantallen kan het contact met je mensen bemoeilijken, en ik vrees dat het gevoel van ‘mijn bedrijf’ verloren gaat als je te groot wordt."
"Volg je gevoel, dat is cruciaal. Natuurlijk moet dat wel op een solide basis staan, maar laat je niet verstrikken in regels en protocollen. Als ondernemer is creatief denken belangrijk. Houd het simpel; het draait er uiteindelijk om dat je inkoopt voor vijf euro en verkoopt voor tien. Zorg ervoor dat je open en eerlijk blijft communiceren met je team, want een goede sfeer binnen je bedrijf is essentieel voor groei. Je moet beseffen dat je moet samenwerken, dus probeer elkaar te begrijpen. Én laat ingewikkelde zaken aan de accountant over.”