Linda aan 't woord

Vandaag stellen we je voor aan een van onze meest toegewijde collega's. Ze is al 25 jaar een vertrouwd gezicht bij AKSOS en heeft in die tijd heel wat meegemaakt. Als senior relatiemanager kent ze de organisatie door en door en heeft ze de groei van dichtbij gezien. In dit interview deelt ze haar ervaringen en wat haar elke dag motiveert in haar werk. Lees verder om meer te weten te komen over haar reis en waarom ze zo'n belangrijke rol speelt binnen ons team.

Banner Aksos 4

Over Linda

Senior relatiemanager

“De opstelling van het kantoor in Groningen vind ik prettig. Alles is open, waardoor je makkelijk met collega’s kunt overleggen. Thuiswerken kan ook, en dat is fijn. De variatie in mijn werk vind ik erg leuk. Geen dag is hetzelfde, en ik kom bij veel verschillende klanten over de vloer. Daarnaast is de flexibiliteit in mijn functie echt een voordeel."

15 vragen aan Linda:

1: Kun je wat over jezelf vertellen?

“Ik ben Linda, 50 jaar, en ik woon in Loppersum. Ik ben meer dan 25 jaar getrouwd en heb twee kinderen: een dochter van 19 en een zoon van 22 die inmiddels de deur uit zijn. In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik doe één keer per week aan bootcamp en probeer daarnaast elke week mijn hardlooproutine een beetje te onderhouden. Dit helpt me om mee te kunnen doen aan de jaarlijkse bedrijvenloop bij de 4 Mijl van Groningen. Daarnaast ga ik regelmatig wandelen, vooral lange wandelingen en georganiseerde tochten van 20 kilometer of meer. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn en onderweg te socializen. Verder ben ik actief als secretaresse binnen het bestuur van de stichting ‘Help Afrika’. Dat is een lokale hulpverleningsorganisatie uit Loppersum die projecten in Afrika ondersteunt. Vrijwilligerswerk kost best wat vrije tijd, maar ik doe het met veel plezier. Dit werk is voor mij een mooie tegenhanger van mijn dagelijkse, cijfermatige werk.”

2: Wat voor opleiding heb jij gedaan?

“Ik ben begonnen met de MAVO en daarna heb ik de MEAO gedaan, met bedrijfsadministratie als richting. Dat was een mbo-opleiding. Vervolgens heb ik in de avonduren MBA gedaan – dat stond toen voor Moderne Bedrijfsadministratie. Die opleiding zit eigenlijk een beetje tussen mbo en hbo in. Op mijn negentiende ben ik al gaan werken, en door ervaring heb ik mezelf verder ontwikkeld.”

3: Wat is jouw functie binnen AKSOS?

“Ik ben nu senior relatiemanager. Die ‘senior’ heeft in mijn geval vooral te maken met mijn leeftijd en ervaring. Ik werk inmiddels 25 jaar bij AKSOS – al sinds 1999, een jaar na de oprichting.”

4: Hoe zag AKSOS er toen uit?

“Toen ik begon, zaten we nog aan de Kraneweg, in een klein kantoor met een clubje van zo’n tien man. Ik heb alle verhuizingen en de groei van AKSOS meegemaakt. In het begin was alles echt anders. Dossiervoering begon toen een beetje, en er was nog nauwelijks digitalisering. Inmiddels hebben we heel wat nieuwe systemen en methodes doorlopen.”

5: Hoe ben je bij AKSOS terechtgekomen?

“Ik was begonnen bij een ander accountantskantoor, maar meer in een ondersteunende, secretariële rol. Daarna werkte ik kort bij een automatiseringsbedrijf, op de administratie, maar dat beviel me niet zo goed. Dus ik was weer aan het solliciteren. Uiteindelijk ben ik via de broer van Klaas in contact gekomen met AKSOS.”

PORTRETFOTO's (90)

6: Hoe was het om bij AKSOS te beginnen?

“Ik begon onderaan en mocht direct naar klanten toe. Meindert ging de eerste keer met me mee, maar daarna zei hij al snel: ‘Nou, dat gaat goed, jij redt je hier wel mee.’ Dat heeft mij echt gevormd. Ik vind het vooral leuk dat ik veel de deur uitga en bij klanten langs kan. Die variatie maakt het werk zo interessant. Je zit niet elke dag op dezelfde plek, en sommige klanten bezoek ik al meer dan 20 jaar. Dat is mooi om te zien.”

7: Heb je een hechte band met bepaalde klanten?

“Ja, zeker. Je ziet klanten doorgroeien, en soms nemen hun kinderen het bedrijf over of werken ze mee. Dat is bijzonder, vooral als je die kinderen al hebt gekend toen ze nog jong waren. Andersom hebben klanten ook mijn persoonlijke ontwikkeling meegemaakt: ze zagen me moeder worden en door verschillende levensfases gaan. Ik heb zo’n 10 tot 15 klanten, maar die hebben vaak meerdere B.V.’s Dus het is toch behoorlijk divers.”

8: Welke werkzaamheden voer je uit voor jouw klanten?

“Bij de meeste klanten doe ik de controle op hun administratie. Ik kom bijvoorbeeld eens per kwartaal langs om de administratie door te nemen, vragen te beantwoorden en alvast stukken te verzamelen. Aan het einde van het jaar stel ik de jaarrekening samen. Er zijn ook klanten waarvoor ik zelf de administratie verwerk, meestal omdat ze daar geen tijd voor hebben.”

9: Werk je veel zelfstandig of met anderen samen?

“Ik werk zelfstandig. Het voelt soms een beetje als mijn eigen ‘eilandje’ binnen AKSOS. Maar ik heb altijd directe lijnen met de fiscale afdeling of de loonadministratie, en dat is echt een voordeel. Als er iets bijzonders speelt bij een klant, kan ik altijd even overleggen. Bij het samenstellen van jaarrekeningen krijg ik vaak hulp van assistenten die stukken verwerken of zaken voorbereiden. Maar over het algemeen heb ik veel direct contact met de klant zelf.”

Image00007

10: Hoe ziet het contact met klanten eruit?

“Ik denk dat een groot pluspunt is dat wij meerdere keren per jaar bij klanten langsgaan, soms elk kwartaal, soms zelfs elke maand. Daardoor krijg je meer interactie met de klant. Je hebt een sociaal praatje, hoort wat er speelt en kunt daarop inspelen. Je bent eigenlijk een soort centraal aanspreekpunt. Als ze vragen hebben die ik niet direct kan beantwoorden, zet ik het door naar de juiste collega’s.”

11: Hoe vind je de werksfeer bij AKSOS?

“De opstelling van het kantoor in Groningen vind ik prettig. Alles is open, waardoor je makkelijk met collega’s kunt overleggen. Thuiswerken kan ook, en dat is fijn. Tijdens corona werkte ik regelmatig thuis, maar ik merkte dat ik het contact op kantoor miste. Zeker als je parttime werkt, mis je soms dingen die op kantoor spelen. Daarom vind ik het prettig om er regelmatig te zijn, om het contact met collega’s en klanten goed te houden.”

12: Wat vind je leuk aan het werken bij AKSOS?

“De variatie in mijn werk vind ik erg leuk. Geen dag is hetzelfde, en ik kom bij veel verschillende klanten over de vloer. Daarnaast is de flexibiliteit in mijn functie echt een voordeel. Ik werk drie dagen per week, maar als een dag niet uitkomt, kan ik dat eenvoudig verschuiven zonder dat ik me hoef te verantwoorden. Je krijgt bij AKSOS veel vrijheid om je werk naar eigen inzicht in te delen, zolang je je taken maar afkrijgt. Als het drukker is, werk ik gerust een dag extra, en die uren compenseer ik later. Vooral toen mijn kinderen nog klein waren, was dat ideaal. Die flexibiliteit heeft AKSOS altijd geboden.”

13: Waarom heb je voor AKSOS gekozen?

“De flexibiliteit is een grote reden waarom ik voor AKSOS heb gekozen en hier nog steeds werk. Daarnaast hebben we een sterke fiscale afdeling. Bij AKSOS kan ik vertrouwen op specialisten, en dat werkt gewoon prettig. Ook het klantcontact is voor mij essentieel. Natuurlijk speelt het financiële aspect ook mee. Door de jaren heen heb ik hier een goed salaris opgebouwd. Uiteindelijk weegt het totaalplaatje gewoon goed bij AKSOS.”

14: Welke woorden of kernwaarden passen volgens jou bij AKSOS?

“Enthousiast, dynamisch en een goede mix van jong en oud. We zijn geen typisch, traditioneel kantoor. We zijn niet heel groot, maar ook niet klein. Ik denk dat we precies daartussenin zitten, wat een goede balans geeft. Grote kantoren werken vaak anders dan wij, en hele kleine kantoren hebben weer hun eigen beperkingen.”

15: Welke tips heb je voor iemand die dit werk wil doen?

“Probeer eerst de basis goed onder de knie te krijgen. Het is belangrijk om onderaan te beginnen en niet snel door te willen groeien. Het lijkt misschien aantrekkelijk om snel stappen te maken, maar zonder die stevige basis mis je later belangrijke kennis. Als je laat zien wat je kunt en je beschikt over de juiste kwaliteiten, kun je snel doorgroeien naar relatiemanager. Dus het gaat echt om je inzet en vaardigheden.”

PORTRETFOTO's (99)

Net als Linda werken bij AKSOS? 

Bekijk dan onze actuele vacatures óf stuur een open sollicitatie. Je bent van harte welkom! 

Sterke verhalen, sterk in KAPITALEN

Samen laten we menselijk en financieel kapitaal groeien!

Leer andere collega's kennen

Arjan

''De keuze om bij een kleiner accountantskantoor te werken heeft ervoor gezorgd dat de balans nu goed is."
Arjan In Png 1

Cor

“AKSOS kent een cultuur waarbij de deur altijd open staat, waarin we samen dingen bewerkstelligen. Ik ervaar AKSOS als laagdrempelig en als een organisatie waarbij we niet alleen oog hebben voor het werk, maar ook bewaken dat mensen goed in hun vel zitten. Daarin proberen we de juiste begeleiding te bieden. ”
PORTRETFOTO's (98)

Lianne

“In Zwolle werken we met een team van negen personen. Juist dat vind ik fijn. Het is persoonlijk, er is aandacht voor je en iedereen kent elkaar.”
PORTRETFOTO's (6)